Hissittömyys ja hissien pieni koko
Hissittömyys ja hissien pieni koko
4.5.2021

Kuolemaan johtanut hissitapaturma Helsingissä

Tiistaina 20.11.2018 aamupäivällä Helsingin Alppilassa tapahtui kuolemaan johtanut hissitapaturma.

Kyseessä oli 1970 luvulla rakennettu ja vuonna 1994 modernisoitu korin oveton hissi, jossa kuljetettiin roska-astiaa. Nuorehko mies kiilautui korin takaseinää vasten ja puristui kuoliaaksi. Hissi oli säännöllisesti huollettu ja äskettäin tarkastettu, eikä hississä ollut teknistä vikaa. Hissin korissa oli juuri tällaisesta tapaturman vaarasta varoittava tarra. Tällaisia hissejä on Suomessa tuhansia. Vasta vuoden 1999 kesällä tuli korinovi pakolliseksi uusissa hisseissä. Mikään määräys ei Suomessa edellytä lisäämään korin ovea vanhaan käytössä olevaan hissiin, toisin kuin useimmissa muissa Euroopan maissa, joissa on huomioitu EU:n komission jo vuonna 1995 antama suositus vanhojen hissien turvallisuuden parantamiseksi.

Suomen Hissiyhdistyksen asiamies Veli-Pekka Vitikka pelkää, että vastaavanlaiset tapaturmat yleistyvät, koska ympäristö on nykyisin rakennettu niin turvalliseksi, etteivät ihmiset enää osaa varoa. Hissi, jossa tapaturma tapahtui, oli teknisesti kunnossa ja oikein käytettynä turvallinen. Pahin vanhojen hissien turvallisuuspuute käyttäjien kannalta on hissin korin ovien puuttuminen, eli ovet ovat ainoastaan kerrostasanteilla ja hissin ”etuseinä liikkuu” korin kulkiessa. Se mahdollistaa kiilautumisvaaran lisäksi esimerkiksi repun hihnojen tarttumisesta johtuvan tapaturman.

Suomen Hissiyhdistys yhdessä alan toimijoiden kanssa pyrkii lisäämään hissin käyttäjien tietoisuutta hissien turvallisesta käytöstä.

Lisätietoja asiasta Suomen Hissiurakointi Oy:n toimitusjohtaja Antti Heinämäeltä antti.heinamaki@shu.fi 040 751 7503.

Tietosuojaseloste