Tapahtumat

Vuoden 2024 hissipäivän ajankohdaksi on valikoitunut torstai 11.4.2024. Seminaarissa perehdytään hissialan ajankohtaisiin asioihin standardoinnin, lainsäädännön ja viranomaisten näkökulmista. Tärkeää tietoa on saatavilla mm. tulevasta hissien evakuointikäytön standardista EN 81-76.

Työ- ja elinkeinoministeriön Mikko Holm kertoo kansallisesta standardointistrategiasta ja tarkastuslaitoksen puheenvuorossa käsitellään hissien modernisaatioita.

Seminaari järjestetään tuttuun tapaan Helsingissä Eteläranta 10 neuvottelukeskuksessa ja mukaan voi liittyä myös Teamsin välityksellä. Osallistumismaksu on 300 € + alv 24 % / henkilö Hissiyhdistyksen tai METSTAn jäsenille, muille 350 € + alv 24 % / henkilö.

Ilmoittautuminen on nyt auki, lähitilaisuuteen voi osallistua tiistaihin 9.4.2024 mennessä ja etäosallistujaksi aina edelliseen päivään 10.4.2024 asti linkin https://www.lyyti.fi/reg/hissipaiva-11-04-2024  kautta. Seminaarin ohjelma löytyy täältä.

SUHY järjestää yhteistyössä Sähköinfo Oy:n kanssa hissityöturvallisuuskoulutuksen verkkokurssina

Kurssin voi ostaa Sähköinfo:n verkkokaupasta.

Hissityöturvallisuusverkkokoulutuksesta saat samat valmiudet kuin vastaavasta lähikoulutuksesta. Verkkokurssi vapauttaa sinut ajasta ja paikasta - voit opiskella juuri silloin kun sinulle sopii. Voit liikkua kurssissa edestakaisin ja kerrata kaikkia kohtia opintoajan puitteissa.

Hissityöturvallisuusstandardi sisältää hissitöiden turvallista tekemistä koskevat perusohjeet ja turvallisuusvaatimukset. Verkkokoulutuksessa käydään läpi standardien SFS 5880 ja SFS 6002 sisältöä sekä hissitöitä koskevat kansalliset säädökset. Aluksi käsitellään sähköiskun ja valokaaren vaarat ja niiltä suojautuminen, jonka jälkeen siirrytään hissitöihin liittyvien henkilöiden määritelmiin, työn organisointiin ja eri henkilöiden vastuisiin. Lisäksi kurssilla käydään läpi turvallista työskentelyä hississä ja sen ympäristössä.

Verkkokurssi on jaoteltu kuuteen osioon. Voit suorittaa osion kerrallaan ja jatkaa silloin kun sinulle sopii. Kurssin suoritusaikaa sinulla on kuukausi. Suoritettuasi kaikki opiskeluosat pääset suorittamaan kokeen, jonka läpäistyäsi voit tulostaa pdf-muotoisen todistuksen. SETI Oy:n myöntämä Hissityöturvallisuuskortti lähetetään sinulle postitse.

Kurssin osat:

• Osa 1: Sähkön vaarallisuus ja hissitöitä koskevat säädökset ja standardit
  • Osa 2: Hissitöitä tekevät henkilöt ja organisaatio
  • Osa 3: Turvallisen työskentelyn perusteet
  • Osa 4: Turvallisuus hissien asennus-, modernisointi- ja niihin liittyvissä töissä
  • Osa 5: Sähkön aiheuttamat vaarat hissitöissä
  • Loppukoe

Voit liikkua kurssissa edestakaisin ja kerrata kaikkia kohtia opintoajan puitteissa. Kurssin suorittamiseen on aikaa yksi kuukausi kurssin avausviestistä eli tilauksesta lähtien.

Osallistujalla tulee olla henkilökohtainen toimiva sähköpostiosoite (työ- tai yksityinen sähköpostiosoite).